Suomen ympäristökeskus (SYKE) on laskenut ilmastopäästöjen määrän ja kehityksen kaikille Suomen kunnille vuosille 2005–2017. Päästöt on laskettu ensimmäistä kertaa kaikille kunnille yhdenmukaisella, uudella laskentamenetelmällä. Jatkossa tulokset päivitetään vuosittain.
Tutustu tarkemmin kuntien päästötietoihin.
Laskentamenetelmä
Suomen kuntien kasvihuonekaasupäästöt on laskettu ALas-mallilla. Tällä sivulla kuvataan ALas-mallin laskentaperiaatteet. Laskennan yksityiskohtainen kuvaus löytyy raportista SYKEn raportista 25/2020 Suomen kuntien kasvihuonekaasupäästöjen laskenta – ALas-mallin menetelmäkuvaus ja laskentojen tuloksia 2005–2018.
ALas 1.1 – kattaa 310 kuntaa ja vuodet 2005-2018. Mallia päivitetään tarpeen mukaan ja tuoreimmat tulokset julkaistaan vuosittain. Päästöistä lasketaan eri päästösektoreiden hiilidioksidi-, metaani- ja dityppioksidipäästöt sekä F-kaasut omana kokonaisuutenaan. Tulokset esitetään hiilidioksidiekvivalentteina. Bioperäiset polttoaineet ovat hiilidioksidin osalta laskennallisesti nollapäästöisiä. Päästöjen lisäksi lasketaan eri toimintojen energiankulutus.
ALas-mallin laskentatapa on käyttöperusteinen, jossa lähtökohtana ovat alueen tuotantoperusteiset päästöt, mutta osa päästöjä aiheuttavista toiminnoista lasketaan kulutuksen perusteella, riippumatta niiden maantieteellisestä syntypaikasta. Laskenta vastaa pääpiirteissään GHG Protocolin GPC-standardin perustasoa lisättynä maataloudella, henkilöautojen aluerajojen ulkopuolelle ulottuvalla liikenteellä, F-kaasuilla ja verkostohävikillä, mutta ilman standardiin kuuluvaa paikallista lentoliikennettä.
Alla olevassa taulukossa on kuvattu ALas 1.1:n päästösektorit ja niiden laskentaperiaatteet. Hinku-laskenta on kuntien tavoitteiden seurantaan tarkoitettu oletuslaskentamalli. Hinku-laskentasääntöjen mukaan kunnan päästöihin ei lasketa:
- päästökauppaan kuuluvien teollisuuslaitosten polttoaineiden käyttöä,
- teollisuuden sähkönkulutusta,
- teollisuuden jätteiden käsittelyn päästöjä eikä
- kuorma-, paketti- ja linja-autojen läpiajoliikennettä.
Lisäksi alueella tuotetusta tuulivoimasta lasketaan kunnalle päästöhyvityksiä vuosittaisen sähkön päästökertoimen mukaisesti.
ALas-mallilla lasketaan kaikki tulokset myös ilman Hinku-laskentasääntöjä sekä jaettuna päästökauppa- ja taakanjakosektoreille.
Lämmitystarvekorjausta ei käytetä eri vuosien tai paikkakuntien välisten erojen tasoittamiseen. Sähkön- ja lämmön yhteistuotantolaitosten päästöjen laskennassa sovelletaan hyödynjakomenetelmää.
ALas 1.1 ei sisällä seuraavia sektoreita:
- Lentoliikenne
- Ulkomaan laivaliikenne
- Jäänmurtajat
- Teollisuusprosessit
- LULUCF
ALas 1.1:n päästösektorit ja laskentaperiaatteet
Päästösektori
|
Laskentaperiaate
|
Hinku-laskenta
|
Huomioita
|
Kaukolämpö – päästökauppa |
Kulutus |
On |
Kunnassa tapahtuva tuotanto + ostot - myynnit.
Alasektorit: asuminen, palvelut, teollisuus ja maatalous. |
Kaukolämpö – taakanjako |
Kulutus |
On |
Öljylämmitys |
Alue |
On |
Alasektorit: asuminen, palvelut, teollisuus ja maatalous. |
Sähkölämmitys |
Kulutus |
On |
Suomalainen keskiarvosähkö, kuukausikerroin.
Alasektorit: asuminen, palvelut, teollisuus ja maatalous. |
Maalämpö |
Kulutus |
On |
Puulämmitys |
Alue |
On |
Puun pienpoltto. Asuminen, palvelut, teollisuus ja maatalous. |
Muu erillislämmitys |
Alue |
On |
Kaasu, RPÖ, turve, hiili. Asuminen, palvelut, teoll., maatalous. |
Kulutussähkö |
Kulutus |
On |
Suomalainen keskiarvosähkö.
Alasektorit: Asuminen, palvelut, teollisuus ja maatalous. |
Teollisuuden sähkö |
Kulutus |
Ei |
Henkilöautot |
Kulutus |
On |
Kuntaan rekisteröityjen ajoneuvojen vuosisuorite kuntarajoista riippumatta.
Alasektorit: tiet ja kadut. |
Moottoripyörät ja mopot |
Kulutus |
On |
Linja-autot – läpiajo |
Alue |
Ei |
Muihin kuntiin rekisteröityjen ajoneuvojen suorite tarkasteltavalla alueella.
Alasektorit: Tiet ja kadut. |
Pakettiautot – läpiajo |
Alue |
Ei |
Kuorma-autot – läpiajo |
Alue |
Ei |
Linja-autot – ei läpiajoa |
Alue |
On |
Alueperusteiset päästöt vähennettynä läpiajolla = ”Oma tieliikenne”
Alasektorit: Tiet ja kadut. |
Pakettiautot – ei läpiajoa |
Alue |
On |
Kuorma-autot – ei läpiajoa |
Alue |
On |
Raideliikenne |
Alue |
On |
Metrot, raitiovaunut, lähijunat, henkilöliikenne sähkö ja diesel sekä tavaraliikenne sähkö ja diesel. |
Vesiliikenne |
Alue |
On |
Huviveneet, matkustajalaivat ja risteilyalukset, rahtilaivat, kalastusalukset, työveneet sekä lautat ja lossit. |
Teollisuus – päästökauppa |
Alue |
Ei |
Teollisuuden polttoaineiden käyttö. Ei sisällä sähköntuotantoa eikä myytyä kaukolämpöä. |
Teollisuus – taakanjako |
Alue |
On |
Työkoneet |
Alue |
On |
Rakennus-, kaivos- ja teollisuus, tie-, maa- ja metsätalouskoneet sekä muut työkoneet. |
F-kaasut |
Alue |
On |
Kaupan ja ammattikeit. kylmälait., rakennusten ilmastointi, ajoneuvojen ilmastointi ja muut lähteet. |
Maatalous |
Alue |
On |
Eläinten ruoansulatus, lannankäsittely ja peltoviljely; epäorgaaniset lannoitteet, orgaaniset lannoitteet, maaperä, muut. |
Jätteiden käsittely |
Kulutus |
On |
Kunnassa tuotettu jätemäärä, riippumatta käsittelypaikasta. Alasektorit: kaatopaikat, jätevesien puhdistus, kompostointi ja mädätys; teollisuus ja yhdyskuntajäte. |
Teollisuuden jätteet |
Kulutus |
Ei |
Kompensaatiot |
Alue |
On |
Tuulivoiman tuotannosta lasketaan päästöhyvitys suomalaisen keskiarvosähkön kertoimella. |
Lisää aiheesta
Lisätietoa
- Erityisasiantuntija Johannes Lounasheimo, SYKE, johannes.lounasheimo@syke.fi
- Tutkija Santtu Karhinen, SYKE, santtu.karhinen@syke.fi (tieliikenne)
- Tutkija Hannu Savolainen, SYKE; hannu.savolainen@syke.fi (raide- ja vesiliikenne)
- Suunnittelija Tommi Forsberg, SYKE, tommi.forsberg@syke.fi (F-kaasut)
- Erikoistutkija Jouko Petäjä, SYKE, jouko.petaja@syke.fi (kaatopaikat)